Intimpleje efter fødslen

Ligesom det er vigtigt at passe på dig selv under graviditeten, skal du tage dig tid til pleje dig selv efter fødslen.

Fødslen er hård mod din krop, ikke mindst fordi din skede skal strække sig langt ud over sin normale størrelse for at give plads til barnet, og nogle gener kan vare ved i nogle måneder efter fødslen. Mange kvinder oplever smerter efter fødslen og andet ubehag som hævelse, blå mærker, tørhed, blødning, øm og følsom hud og smerter, når de går på toilettet. Med korrekt intimpleje efter fødslen kan du lindre mange af disse almindelige gener og styrke din krops helingsproces.

Husk, at pleje dig selv er det bedste, du kan gøre, både for dig selv og dit barn.

Din skede efter fødslen

Under fødslen brister helt op til 9 ud af 10 førstegangsfødende i skeden eller får foretaget en episiotomi, dvs. et klip i mellemkødet under den vaginale fødsel for at give mere plads til barnet. Nogle bristninger er små og påvirker kun huden, mens andre kan kræve syninger og også påvirke musklerne i mellemkødet. Revner og rifter i mellemkødet kan gøre huden følsom over for berøring og svie, når du tisser. Selvom du ikke får rifter eller en episiotomi, vil du sandsynligvis føle ømhed og andre smerter efter fødslen i skeden og mellemkødet efter fødslen. Din krop vil også skille sig af med det blod og væv i livmoderen, som ikke længere er nødvendigt. Denne blødning kaldes barselsflåd og er normalt kraftig og klar rød i de første par dage, før den bliver tyndere og forsvinder helt i løbet af nogle få uger.

Tips til pleje efter fødslen

Ømhed omkring skeden efter fødslen er normalt, men korrekt pleje efter fødslen er vigtigt for at forhindre infektioner og hjælpe dig med at nyde tiden med din nyfødte fuldt ud. Disse enkle tips til pleje efter fødslen kan hjælpe dig med at få det bedre og fremskynde din restitution:

  • Drik masser af vand, og spis fiberrige fødevarer, såsom frugt, grøntsager og fuldkorn, for at undgå forstoppelse
  • Tag et varmt bad eller brusebad dagligt for at holde det vaginale område rent og fri for infektioner
  • Sprøjt vand på skeden i stedet for at bruge toiletpapir, når du har tisset
  • Skift hygiejnebind ofte
  • Læg en kold pakke eller noget is pakket ind i et håndklæde på dit mellemkød for at mindske ømhed
  • Lav bækkenbundsøvelser dagligt for at styrke dine bækkenmuskler og lindre ømhed i mellemkødet
  • Brug glidecreme under sex, hvis din skede føles mere tør end normalt
  • Prøv håndkøbsmedicin mod smerterne, men husk at spørge din læge til råds, hvis du ammer.

Hvis du er meget øm på grund af dine sting, bemærker en dårlig lugt, får forstoppelse som ikke forsvinder, eller mister blod i store klumper, skal du tale med din læge.

Vores andre produkter

Når baby vågner, kan du prøve at putte noget tandgel på.

Multi-Mam BabyDent lindrer ubehag ved tandfrembrud og reducerer irritation. Sukkerfri.

Kærlighed og Multi-Mam Balm er alt, hvad du behøver.

Multi-Mam Balm beskytter mod tørre og revnede brystvorter og understøtter den naturlige helingsproces.

Ømme brystvorter under amning?

Multi-Mam Kompresser har en direkte beroligende effekt og understøtter den naturlige helingsproces.